Techniek Breed
Find us on
  • Home
  • Vakrichting
    • Algemeen >
      • Leerjaar 3 >
        • Presentatie PBM
        • Ws Excel 1
        • Ws Pneumatiek
        • Veilig Werken
        • Scholing en Vervolgopl. 1
        • Excursies (Bedrijfsbezoek)
      • Leerjaar 4 >
        • Ws Excel 2
        • Ws CAD
        • Ws "Pneumatiek" - 2
        • Bedrijfsstage >
          • Algemene informatie
          • Kaders en richtlijnen
          • Specifieke informatie
          • Bijlagen / formulieren
          • Beoordelings-formulier Bedrijf
    • Bouw >
      • Leerjaar 3 >
        • Bankhaak
        • Kleurencirkel
        • Vliegtuig
        • Ronde Tafel
        • Maquette Maken
        • Ws Rekenen met Maten 1
      • Leerjaar 4 >
        • Bakfiets
        • “Mijn bedrijf”
        • Ws Rekenen met Maten 2
      • Vrije Opdrachten BT >
        • Vrije Opdrachten klas 3
        • Vrije Opdrachten klas 4
    • Elektro >
      • Leerjaar 3 >
        • Basisvaardigheden ET
        • Aan de Slag in de Woning
        • Hal en Buitenlamp
        • Vrije Opdrachten klas 3 >
          • De Slaapkamer
          • Relaisgestuurde verlichting (KADER)
          • Deurbel installatie (BASIS)
          • PLC's (Kader)
        • Verlengsnoeren etc.
      • Leerjaar 4 >
        • De Woonkamer
        • Digitale Bouwstenen
        • Werken met Relais (BASIS)
        • PLC Besturing & Easy Relais (KADER)
    • Metaal >
      • Leerjaar 3 >
        • Flesopener
        • Spanplaten
        • Wandlampje
        • Getrapte As (PVC)
        • Vrije Opdrachten klas 3 >
          • MBE-Lassen (Rups)
      • Leerjaar 4 >
        • Borenstandaard
        • Pennenhouder
        • Getrapte As (Staal)
        • Memoblokhouder
      • Vrije Opdrachten MT >
        • Vrije Opdrachten klas 3
        • Borenkistje
        • Vrije Opdrachten klas 4 >
          • Fotostandaard
    • Installatie & Voertuigen >
      • Leerjaar 3 >
        • De Wasmachineaansluiting
        • De Uitstortgootsteen
        • De Wastafel
        • Lijmen, buigen en solderen 1
        • Voertuigen 1
      • Leerjaar 4 >
        • De Keuken
        • De Paneelradiator
        • Lijmen, buigen en solderen 2
        • Voertuigen 2
      • Vrije Opdrachten IT >
        • Vrije Opdracht klas 3
        • Vrije Opdrachten klas 4
    • Inleveren Toetsen
    • Wiskunde >
      • Eenheden
      • Aangezichten
    • Rekenen
  • Begrippen
    • A tot H >
      • Afvalverwerking
      • Beitel (steekbeitel)
      • Blokhaak
      • Boren >
        • Metaalboor
        • Slangenboren
      • Deur plaatsen
      • Deurslot plaatsen
      • Digi Bouwstenen >
        • "AND"-Poort (EN)
        • "NAND"-Poort (NEN)
        • "OR"-Poort (OF)
        • "NOR"-Poort (NOF)
        • "NOT"-Poort (Inverter)
      • Duimstok
      • Gereedschap kennis
      • Fietsband plakken
    • I tot P >
      • Klauwhamer
      • Lassen MBE
      • Lassen MBE (Geschiedenis)
      • Materiaal kennis
      • Moersleutel (Verstelbaar)
      • Nanometer / MU
      • PBM >
        • Adembescherming
        • Beschermende kleding
        • Gehoorbescherming
        • Gelaatbescherming
        • Handbescherming
        • Hoofdbescherming
        • Oogbescherming
        • Voetscherming
        • Valbescherming
      • Potlood
    • Q tot Z >
      • Relais
      • Rolmaat
      • Schakelingen
      • Schrijfhaak
      • Schuifmaat
      • Sifon
      • Technisch Tekenen >
        • Tekensystemen >
          • Vlakke Projectie
          • Axonometrische Projectie (3D)
          • Perspectivische Projectie
        • Tekentechnieken >
          • Schaal
          • Gebouwdelen
          • Materiaal
          • Maataanduiding
          • Lijntypen - Lijndikte
          • Bijschriften
        • Tekenfasen >
          • Voorlopig ontwerp
          • Definitief ontwerp
          • Uitvoering
        • Lay out
      • Vermogen
      • Waterpas
      • Weerstand
      • Winkelhaak
      • Zweihaak

Bron: www.michaeljordan.nl

"OR"-Poort

Computers werken volgens het duale systeem. Met nullen en enen. Leibnitz was de eerste die rekenkundige problemen terugbracht naar nullen en enen.

Knoptekst

Inleiding

Poorten zijn de tot hardware verworden logica. De logica van Boole wel te verstaan. 
Deze logica werkt uitsluitend met 0 en 1.
Bij de eerste experimentele computer van Zuse de V1, voor de meeste bekend als Z1, zijn de poorten nog mechanisch uitgevoerd.
Zuse kende echter het werk van G. Boole niet en ontwierp zijn eigen duaal systeem.

De poorten:
Er zijn een reeks van standaard poorten in het engels ook gates genoemd.
De "AND", "OR" en "NOT" poorten zijn de belangrijkste poorten. De rest zijn afgelijnde van deze drie.

In dit begrip wordt de "OR"-Poort uitgelegd

De "OR"-POORT. (OF).

De "OR"-poort werkt op een andere manier dan de "AND"-poort.
Is het bij de "OR"-poort belangrijk dat de A en de B ingang hoog zijn, zo is dat bij de "OR"-poort niet van belang of de ene of de ander poort hoog is. En dat zegt het eigenlijk al.Of de ene Of de andere. Het Engelse woord "OR", betekend dan ook in het Nederlands "OF". 
Foto
Waarheidstabel "OF"-Poort
Als de A ingang laag is (0) en de B ingang is ook laag (0) dan is het resultaat, F, ook laag (0). 
Is de ingang A hoog (1) en ingang B is laag (0) dan is de uitgang F, hoog (1). 
Is de ingang B hoog (1) en ingang A is laag (0) dan is de uitgang F, hoog (1).

Zo als links is afgebeeld zijn alle mogelijkheden in de waarheidstabel van de "OR"-poort weergegeven. 
Foto
De formule voor OR-Poort:

De uitkomst van Q (de lamp) is 1 wanneer één of meer vd schakelaars (P) ÉÉN (1) is. Immers 1+iets is meer dan 1; dus uitkomst = 1 (de lamp brand)
Foto
Symbool voor de "OF"-Poort
Links is het symbool van de OR-poort volgens IEC weergegeven. IEC is de afkorting voor International Electrotechnical Commission.
In Nederland wordt over het algemeen de IEC symbolen gebruikt.
Voor de volledigheid zijn de IEEE symbolen die internationaal gebruikt worden ook afgebeeld.
Voor de "OF"-Poort geldt: A + B = F 
0 + 0 = 0
0 + 1 = 1
1 + 0 = 1
1 + 1 = 1
Foto
Links zie je de werking van de "OF"-Poort.

Deze keer zijn de schakelaars A en B parallel geschakeld.

De uitgang F is hoog als het lampje brandt. 

CONCLUSIE

De lamp (F) brand alleen wanneer "ÉÉN (of meer) van de schakelaars (Schakelaar A "OF" Schakelaar B) ingedrukt wordt!!
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.