Techniek Breed
Find us on
  • Home
  • Vakrichting
    • Algemeen >
      • Leerjaar 3 >
        • Presentatie PBM
        • Ws Excel 1
        • Ws Pneumatiek
        • Veilig Werken
        • Scholing en Vervolgopl. 1
        • Excursies (Bedrijfsbezoek)
      • Leerjaar 4 >
        • Ws Excel 2
        • Ws CAD
        • Ws "Pneumatiek" - 2
        • Bedrijfsstage >
          • Algemene informatie
          • Kaders en richtlijnen
          • Specifieke informatie
          • Bijlagen / formulieren
          • Beoordelings-formulier Bedrijf
    • Bouw >
      • Leerjaar 3 >
        • Bankhaak
        • Kleurencirkel
        • Vliegtuig
        • Ronde Tafel
        • Maquette Maken
        • Ws Rekenen met Maten 1
      • Leerjaar 4 >
        • Bakfiets
        • “Mijn bedrijf”
        • Ws Rekenen met Maten 2
      • Vrije Opdrachten BT >
        • Vrije Opdrachten klas 3
        • Vrije Opdrachten klas 4
    • Elektro >
      • Leerjaar 3 >
        • Basisvaardigheden ET
        • Aan de Slag in de Woning
        • Hal en Buitenlamp
        • Vrije Opdrachten klas 3 >
          • De Slaapkamer
          • Relaisgestuurde verlichting (KADER)
          • Deurbel installatie (BASIS)
          • PLC's (Kader)
        • Verlengsnoeren etc.
      • Leerjaar 4 >
        • De Woonkamer
        • Digitale Bouwstenen
        • Werken met Relais (BASIS)
        • PLC Besturing & Easy Relais (KADER)
    • Metaal >
      • Leerjaar 3 >
        • Flesopener
        • Spanplaten
        • Wandlampje
        • Getrapte As (PVC)
        • Vrije Opdrachten klas 3 >
          • MBE-Lassen (Rups)
      • Leerjaar 4 >
        • Borenstandaard
        • Pennenhouder
        • Getrapte As (Staal)
        • Memoblokhouder
      • Vrije Opdrachten MT >
        • Vrije Opdrachten klas 3
        • Borenkistje
        • Vrije Opdrachten klas 4 >
          • Fotostandaard
    • Installatie & Voertuigen >
      • Leerjaar 3 >
        • De Wasmachineaansluiting
        • De Uitstortgootsteen
        • De Wastafel
        • Lijmen, buigen en solderen 1
        • Voertuigen 1
      • Leerjaar 4 >
        • De Keuken
        • De Paneelradiator
        • Lijmen, buigen en solderen 2
        • Voertuigen 2
      • Vrije Opdrachten IT >
        • Vrije Opdracht klas 3
        • Vrije Opdrachten klas 4
    • Inleveren Toetsen
    • Wiskunde >
      • Eenheden
      • Aangezichten
    • Rekenen
  • Begrippen
    • A tot H >
      • Afvalverwerking
      • Beitel (steekbeitel)
      • Blokhaak
      • Boren >
        • Metaalboor
        • Slangenboren
      • Deur plaatsen
      • Deurslot plaatsen
      • Digi Bouwstenen >
        • "AND"-Poort (EN)
        • "NAND"-Poort (NEN)
        • "OR"-Poort (OF)
        • "NOR"-Poort (NOF)
        • "NOT"-Poort (Inverter)
      • Duimstok
      • Gereedschap kennis
      • Fietsband plakken
    • I tot P >
      • Klauwhamer
      • Lassen MBE
      • Lassen MBE (Geschiedenis)
      • Materiaal kennis
      • Moersleutel (Verstelbaar)
      • Nanometer / MU
      • PBM >
        • Adembescherming
        • Beschermende kleding
        • Gehoorbescherming
        • Gelaatbescherming
        • Handbescherming
        • Hoofdbescherming
        • Oogbescherming
        • Voetscherming
        • Valbescherming
      • Potlood
    • Q tot Z >
      • Relais
      • Rolmaat
      • Schakelingen
      • Schrijfhaak
      • Schuifmaat
      • Sifon
      • Technisch Tekenen >
        • Tekensystemen >
          • Vlakke Projectie
          • Axonometrische Projectie (3D)
          • Perspectivische Projectie
        • Tekentechnieken >
          • Schaal
          • Gebouwdelen
          • Materiaal
          • Maataanduiding
          • Lijntypen - Lijndikte
          • Bijschriften
        • Tekenfasen >
          • Voorlopig ontwerp
          • Definitief ontwerp
          • Uitvoering
        • Lay out
      • Vermogen
      • Waterpas
      • Weerstand
      • Winkelhaak
      • Zweihaak

Specifieke informatie en Stappenplan

Bedrijfsstage
Algemene informatie
Kaders en richtlijnen
Bijlagen & formulieren

De VMBO leerling wat kunt u verwachten

Gezien de leeftijd van deze leerlingen (14/15/16 jaar) kunnen er nog niet al te hoge eisen gesteld worden. Vaak weten de leerlingen nog niet waarvoor ze gaan kiezen en zijn hun "vakmanschap" en hun beroepsgerichte vaardigheden nog in ontwikkeling. Zij moeten er nog achter komen wat hun interesses zijn en waar hun talenten liggen. Dat betekent dat het bedrijf voor de uitdaging staat hen in aanraking te brengen met de verschillende werkzaamheden, functies en beroepen en hen enthousiast te maken voor een toekomst en een loopbaan in de techniek. 

Stappenplan van de stage

In grote lijnen kent een VMBO-stage de volgende fasen:

1. Voorbereiding van de leerling/stagiair(e).

 - De stagebegeleider op school informeert de leerling over het doel en de  inhoud van de stage. De leerling/stagiair(e) ontvangt van de school het leerling stage boek/stageplan waarmee tijdens de stageperiode wordt gewerkt. De VMBO-scholen gebruiken over het algemeen hun eigen leerling stage boeken. Dit betekent dat wanneer in uw bedrijf er stagiair(e)s van verschillende scholen stage lopen u te maken krijgt met verschillende leerling stage boeken. Een voorbeeld van een leerling stage boek kunt je downloaden (zie bijlage 6)

- De leerling zoekt een stage bedrijf (in eerste instantie zelf en anders door school) 
- De leerling schrijft sollicitatiebrieven en voert sollicitatiegesprekken met stage bedrijven 
- Met de stagebegeleider van de school en het stage bedrijf zijn de opdrachten afgesproken die tijdens de stage in het stage bedrijf worden uitgevoerd.

2. Stage overeenkomst.

Vanuit de school krijgt uw bedrijf een stage overeenkomst ter ondertekening aangeboden (zie bijlage 1). Deze wordt ondertekend door bedrijf, leerling, school en ouders/verzorgers.

3. Uitvoering stage.

Kennismaking met het stage bedrijf. De stagiair(e) krijgt in uw bedrijf een praktijkbegeleider toegewezen die zorgt voor de dagelijkse begeleiding van de stagiair(e) op de werkvloer. Uw bedrijf laat de stagiair(e) kennismaken met de verschillende afdelingen en functies en beroepen van de medewerkers binnen uw bedrijf 
- Doornemen en ondertekenen VMBO-checklist i.v.m. belangrijke Arbo-bepalingen en huisregels in het bedrijf (zie bijlage 2) 
- Uitleg doelstellingen, werkzaamheden en opdrachten. Uw bedrijf zorgt ervoor dat de stagiair(e) ervaring kan opdoen met de verschillende werkzaamheden en beroepsgerichte vaardigheden en -houding via o.a. van te voren gezamenlijk afgesproken opdrachten 
- Opdracht(en) worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de praktijkbegeleider 
- Stagedagboek. De stagiair(e) houdt dagelijks een stage dagboek bij waarin hij/zij beschrijft wat er die dag is gedaan en hoe dit is ervaren. (zie bijlage 3). De praktijkbegeleider in het bedrijf ondertekent dit stagedagboek. Deze vagverslagen  ondersteunen de stagiair(e) bij het opstellen van het eindverslag over de stage. 
- Contact tussen bedrijf /praktijkbegeleider en onderwijsinstelling/stagebegeleider. Wanneer er vragen of onduidelijkheden zijn
of onverhoopt problemen ontstaan, neemt uw bedrijf contact op met de vaste contactpersoon/stagebegeleider die aan u bekend gemaakt is door de onderwijsinstelling.

4. Afronding stage.

De afronding van de stage vindt als volgt plaats:
- Een volledig ingevuld  leerling stage boek.
De stagiair(e) vult zelf het leerling stage boek in. Het komt ook voor dat de praktijkbegeleider gevraagd wordt dit te paraferen. 
- Beoordeling van de stage.
Aan de praktijkbegeleider van het bedrijf wordt gevraagd een beoordeling te geven van de stagiair(e). Hiervoor is een formulier beschikbaar (zie bijlage 4). De eindbeoordeling van de stage is de verantwoordelijkheid van de school. Het oordeel van de praktijkbegeleider is hier onderdeel van. Het komt ook voor dat de school aan de stagiair(e) vraagt
hoe hij/zij terugkijkt op de stage en de begeleiding door hun stage bedrijf. (zie bijlage 5)
- Stageverslag.
Aan het einde van de stage moet de stagiair(e) een stageverslag inleveren. In dit verslag beschrijft de leerling zijn/haar
stage-ervaringen, o.a. over het bedrijf, de contacten met verschillende medewerkers en functies, stage-opdrachten, activiteiten, werkzaamheden en  leerervaringen. Ook kunnen er foto’s, tekeningen en folders in worden opgenomen.
Bij de opstelling van het verslag wordt gebruik gemaakt van het stage dagboek. Het stageverslag wordt beoordeeld door de school.
- Stage certificaat. 
Als de stage positief is beoordeeld, ontvangt de stagiair(e)e een certificaat (zie bijlage 6)

- Tussen school en bedrijf vindt terugkoppeling plaats over het verloop van de stage.
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.