Uitgangspunten van de methode
Uitgangspunten van de methode bij het ontwerpen van de methode is gelet op de volgende zaken:
Organiseerbaarheid Zowel de leerling als de docent moet het gevoel hebben dat elk onderdeel van de studie een meetbare en uitvoerbare stap op weg naar een diploma is. Dat wil zeggen dat elk onderdeel van de studie een begin en een einde heeft, dat er eisen worden gesteld aan de resultaten en dat de opdrachten uitgevoerd kunnen worden met de op school aanwezige middelen (internet, bronnenboeken, werkboeken, docent, lesrooster en werkplekken).
Didactiek Bij het opzetten van de methode is gekeken naar het constructivistisch leren en de bestaande modellen voor het competentiegerichte leren. Daarbij wordt onderkend dat de vmbo-leerling bij de aanvang van de studie gebaat is bij duidelijkheid en instructie. Naarmate de beroepsopleiding vordert, gaat dit over in problemen beschrijven en zelf tot oplossingen komen. Dit model van afnemende instructie en toenemende ondersteuning betekent dat de rol van de docent ligt tussen die van instructeur en die van coach. In algemene zin geldt dat de docent de verantwoordelijkheid draagt voor organisatie van het onderwijsleerproces.
Beroepsgericht Om tot zinvol en aantrekkelijk onderwijs te komen, zijn de beroepstaken van de organisaties als Fundeon en Kenteq vertaald naar series van praktische opdrachten. Deze opdrachten zijn handelingsgericht en worden in de werkboeken stapsgewijs opgebouwd en afgesloten. De opdrachten kennen een toenemende moeilijkheidsgraad in twee richtingen: de handelingen worden vanuit de techniek gezien steeds complexer óf de handelingen worden uitgebreid met berekeningen, kostenoverzicht en planningen.
Ondersteuning Het organiseren van het onderwijs en het begeleiden van leerlingen kost veel tijd en energie. De methode Techniek Op Maat steunt de docent bij de beroepsuitoefening door met name in de werkboeken beoordelingskaarten op te nemen waarmee de beoordeling van het resultaat en het leerproces mogelijk wordt. De docent kan daarbij naar eigen inzicht dit ondersteunende materiaal inkorten of uitbreiden.
Organiseerbaarheid Zowel de leerling als de docent moet het gevoel hebben dat elk onderdeel van de studie een meetbare en uitvoerbare stap op weg naar een diploma is. Dat wil zeggen dat elk onderdeel van de studie een begin en een einde heeft, dat er eisen worden gesteld aan de resultaten en dat de opdrachten uitgevoerd kunnen worden met de op school aanwezige middelen (internet, bronnenboeken, werkboeken, docent, lesrooster en werkplekken).
Didactiek Bij het opzetten van de methode is gekeken naar het constructivistisch leren en de bestaande modellen voor het competentiegerichte leren. Daarbij wordt onderkend dat de vmbo-leerling bij de aanvang van de studie gebaat is bij duidelijkheid en instructie. Naarmate de beroepsopleiding vordert, gaat dit over in problemen beschrijven en zelf tot oplossingen komen. Dit model van afnemende instructie en toenemende ondersteuning betekent dat de rol van de docent ligt tussen die van instructeur en die van coach. In algemene zin geldt dat de docent de verantwoordelijkheid draagt voor organisatie van het onderwijsleerproces.
Beroepsgericht Om tot zinvol en aantrekkelijk onderwijs te komen, zijn de beroepstaken van de organisaties als Fundeon en Kenteq vertaald naar series van praktische opdrachten. Deze opdrachten zijn handelingsgericht en worden in de werkboeken stapsgewijs opgebouwd en afgesloten. De opdrachten kennen een toenemende moeilijkheidsgraad in twee richtingen: de handelingen worden vanuit de techniek gezien steeds complexer óf de handelingen worden uitgebreid met berekeningen, kostenoverzicht en planningen.
Ondersteuning Het organiseren van het onderwijs en het begeleiden van leerlingen kost veel tijd en energie. De methode Techniek Op Maat steunt de docent bij de beroepsuitoefening door met name in de werkboeken beoordelingskaarten op te nemen waarmee de beoordeling van het resultaat en het leerproces mogelijk wordt. De docent kan daarbij naar eigen inzicht dit ondersteunende materiaal inkorten of uitbreiden.