Werkwijze vaksectie
Om een veilige, context rijke, en leerzame omgeving te kunnen bieden zal er op het leerplein techniek rust, orde en regelmaat van de leerlingen gevraagd worden. Hiervoor zijn er op het leerplein Techniek regels opgesteld waar leerlingen zich aan moeten houden.
1. Tijdens de techniek lessen heb je de multomap TB en een gevulde etui (HB en 2H potlood, puntenslijper, 2 pennen, gum, geo-driehoek, en rekenmachine) bij je.
2. Je gaat respectvol met docenten, mede leerlingen, materiaal en gereedschap om.
3. Op het techniekplein heb je je veiligheidsschoenen aan (ook tijdens AVO vakken!).
4. Bij te laat aanwezig meld je je op het leerplein Techniek (bij dhr. Hoeffnagel); Zonder "te laat brief", niet in de les.
5. Er wordt niet gestoeid, gegooid en/of gerend door het lokaal. (Veiligheid).
6. Er wordt gesproken met elkaar binnen een straal van één meter (op gepaste stemvolume).
7. Je bent op je eigen afdeling aan het werk en loopt niet onnodig door het lokaal.
8. Als je hulp nodig hebt of je weet niet wat je moet doen vraag je het de vakdocent of pleinassistent.
9. Als je het ergens niet mee eens bent, bespreken we dit na lestijd. (geen discussie tijdens de les)
Uiteraard zijn het de vakdocenten die de leerlingen sturen en corrigeren om zich te houden aan de ze regels. Indien een Leerling zich herhaaldelijk niet aan de regels houdt nemen wij contact op met de ouders.
1. Tijdens de techniek lessen heb je de multomap TB en een gevulde etui (HB en 2H potlood, puntenslijper, 2 pennen, gum, geo-driehoek, en rekenmachine) bij je.
2. Je gaat respectvol met docenten, mede leerlingen, materiaal en gereedschap om.
3. Op het techniekplein heb je je veiligheidsschoenen aan (ook tijdens AVO vakken!).
4. Bij te laat aanwezig meld je je op het leerplein Techniek (bij dhr. Hoeffnagel); Zonder "te laat brief", niet in de les.
5. Er wordt niet gestoeid, gegooid en/of gerend door het lokaal. (Veiligheid).
6. Er wordt gesproken met elkaar binnen een straal van één meter (op gepaste stemvolume).
7. Je bent op je eigen afdeling aan het werk en loopt niet onnodig door het lokaal.
8. Als je hulp nodig hebt of je weet niet wat je moet doen vraag je het de vakdocent of pleinassistent.
9. Als je het ergens niet mee eens bent, bespreken we dit na lestijd. (geen discussie tijdens de les)
Uiteraard zijn het de vakdocenten die de leerlingen sturen en corrigeren om zich te houden aan de ze regels. Indien een Leerling zich herhaaldelijk niet aan de regels houdt nemen wij contact op met de ouders.
Wat als ik langer over een opdracht doe door mijn eigen schuld?
Voor elke opdracht (of toets) staan genormeerde uren (Zie PTA en SBU)
Dit is de beschikbare tijd die een leerling maximaal aan een opdracht mag werken (SBU). Indien de inzet van de leerling onder de maat is en hij/zij een bepaalde opdracht niet af heeft binnen de genormeerde tijd zal de leerling deze opdracht in eigen tijd (buiten schooltijd, tot 16.30) moeten afmaken. Deze afspraak wordt gemaakt tussen de vakdocent en de leerling. De leerling zal volgens afspraak tot 16.30 aanwezig zijn totdat hij/zij geen achterstand meer heeft. De aanwezigheid op deze tijden is verplicht en zal worden vastgelegd. Het niet aanwezig zijn zal gezien worden als spijbelen en zo ook afgehandeld worden. De mentor en ouders worden hiervan tevens op de hoogte gesteld.
Vanzelfsprekend gaat de leerling gedurende de lestijd door met een nieuwe opdracht.
Dit is de beschikbare tijd die een leerling maximaal aan een opdracht mag werken (SBU). Indien de inzet van de leerling onder de maat is en hij/zij een bepaalde opdracht niet af heeft binnen de genormeerde tijd zal de leerling deze opdracht in eigen tijd (buiten schooltijd, tot 16.30) moeten afmaken. Deze afspraak wordt gemaakt tussen de vakdocent en de leerling. De leerling zal volgens afspraak tot 16.30 aanwezig zijn totdat hij/zij geen achterstand meer heeft. De aanwezigheid op deze tijden is verplicht en zal worden vastgelegd. Het niet aanwezig zijn zal gezien worden als spijbelen en zo ook afgehandeld worden. De mentor en ouders worden hiervan tevens op de hoogte gesteld.
Vanzelfsprekend gaat de leerling gedurende de lestijd door met een nieuwe opdracht.
Toetsen en Oefentoetsen.
Ieder theoretisch onderdeel wordt afgesloten met een Toets (Zie hiervoor het PTA). Dit cijfer telt mee voor het 3e- of 4e jaars cijfer ten einde tot een SE cijfer te komen. Een extra voor theoretische toetsen uit de lesmethode TOM is dat de leerlingen 24 uur per dag, 7 dagen per week ook oefentoetsen kunnen maken. Dit naar eigen inzicht en verantwoording van de leerling.